پنج ورزش زمستانی عجیب و غریب در سراسر جهان

آیا تاکنون این ورزش های زمستانی غیرمعمول را امتحان کرده اید؟!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کاهش دما به این معنی نیست که سرگرمی در فضای باز باید متوقف شود. در حالی که سنت‌گرایان به اسکی و اسنوبورد پایبند هستند، برخی دیگر خلاقانه عمل می کنند و ورزش‌های مورد علاقه‌شان در هوای گرم را به همان ورزشها در آب و هوای زمستانی بدل می‌کنند یا یک ورزش زمستانی کاملاً جدید درست می‌کنند. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به ورزش‌های زمستانی نگاهی سنتی دارید و هر بار که به ورزشهای زمستانی فکر می کنید، تصاویری از اسنوبورد سوارانی که در حال پایین آمدن از دامنه‌ها هستند و یا اسکی‌بازانی که به سرعت روی برفهای سفید و تازه سر می خورند را در ذهنتان تداعی می‌کنید. اما باور کنید امروزه دنیای ورزشهای زمستانی بسیار متنوع و جالب و شگفت‌انگیز شده است و تعدادی زیادی ورزش زمستانی هستند که حتی اسم آنها به گوشتان نخورده است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از این ورزشهای عجیب و غیر معمول زمستانی را در سراسر جهان به شما معرفی کنیم.

1. اسکی جورینگ (Skijoring)
اسکی جورینگ یک کلمه نروژی (skijøring) و به معنای "رانندگی اسکی" ترجمه شده است. در این ورزش سریع زمستانی، شخصی که در حال اسکی است توسط یک حیوان (معمولاً یک اسب یا سه سگ) کشیده می شود. اما این ورزش فقط به حیوانات محدود نمی شود، بلکه شامل موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه دیگر نیز می شود.
اسکی جورینگ به عنوان یک ورزش نمایشی در المپیک 1928 معرفی شد اما هرگز به وضعیت رقابتی نرسید. امروزه طرفداران این ورزش می توانند رویدادهایی را برای تماشا پیدا کنند که از جمله آنها میتوان به مسابقات قهرمانی سالانه جهانی اسکی جرینگ در مونتانا که در آن شرکت کنندگان توسط اسب خود (با یک سوار) از طریق پرش، چرخش و موانع دیگر از یک مسیر عبور می کنند، اشاره کرد.

2. یوکیگاسن (Yukigassen) 
طبیعی است که مطلقاً هیچ ایده‌ای در مورد آنچه ممکن است این ورزش زمستانی داشته باشد ندارید و فقط چند کلمه که ممکن است تصاویر درخشانی را در ذهن شما تداعی کند. این ورزش زمستانی در واقع حماسی ترین مبارزه با گلوله برفی جهان می باشد، یوکیگاسن یک مبارزه بزرگ قدیمی با گلوله برفی است که در آن تیم های هفت نفره با یکدیگر رقابت می کنند. این ورزش زمستانی در سال 1988 راه اندازی شد و مطمئناً عجیب ترین ورزش ها نیست، اما قطعاً بسیار سرگرم کننده به نظر می رسد.
یوکیگاسن را چگونه بازی کنیم؟ خوب، این ورزش دارای یک فدراسیون با قوانین خاص است، بنابراین این ورزش کمی رسمی تر از آنچه که همگی در روزهای برفی بهمراه خانواده بازی می کنیم، است. بازیکنان وقتی با یک گلوله برفی برخورد می‌کنند، حذف می‌شوند و یک تیم می‌تواند با گرفتن پرچم تیم دیگر برنده شود. محبوبیت این بازی این روزها به قدری افزایش یافته است که همکنون مسابقات آن در کشورهای مختلف جهان از جمله فنلاند، نروژ، سوئد، روسیه، کانادا، ایالات متحده آمریکا برگزار می شود.

3. وک ریسینگ (Wok racing)
 وک ریسینگ یک ورزش زمستانی است که در آن شرکت کنندگان روی وک هایی (نوعی سورتمه و در واقع نوعی ظرف چینی) با ته گرد می نشینند و با سرعت در مسیرهایی طراحی شده پایین می آیند. مسابقاتی برای وکهای تک نفره و همچنین وکهای چهار نفره وجود دارد که در آن چهار فرد روی یک سورتمه قرار می گیرند. سرعت در مسابقات یک نفره تا 100 کیلومتر در ساعت و در مسابقات چهار نفره به 120 کیلومتر می رسد. مسابقه Wok در وینتربرگ آلمان در سال 2003 توسط استفان راب مجری تلویزیون آلمانی و سرگرم کننده به عنوان بخشی از یک برنامه تلویزیونی آغاز شد.
اولین مسابقات رسمی مسابقات جهانی ووک در نوامبر 2003 برگزار شد که موفقیت فوری آن منجر به دومین رویداد در اینسبروک در 4 مارس 2004 شد و اکنون مسابقات قهرمانی هر سال برگزار می شود. به طور معمول در مسابقات از وک های چینی ته گرد که مستقیماً از چین وارد می شوند، استفاده می شود، اما تغییراتی در آنها ایجاد شده است. قسمت پایینی ووک ها با یک پرکننده اپوکسی تقویت شده و لبه ها با فوم پلی اورتان پوشانده شده اند تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

4. دوچرخه سواری برفی (Skibobbing)
وقتی صحبت از تفریحات زمستانی عجیب و غریب به میان می آید، دوچرخه سواری برفی قطعا یکی از این موارد است. چرخ‌های دوچرخه‌تان را با اسکی عوض کنید و به دامنه های برفی بروید تا این ورزش را امتحان کنید. با توجه به شباهت این ورزش به دوچرخه سواری، به این ورزش دوچرخه سواری اسکی یا دوچرخه سواری برفی نیز گفته می شود.
 این ورزش در اواخر قرن نوزده توسعه یافت و در آن زمان به عنوان نوعی حمل و نقل در اطراف کوه های آلپ مورد استفاده قرار می گرفت، در دهه 1950 زمانی که اولین مسابقات این ورزش آغاز شد، مسیرهایی با طول 3-5 کیلومتر رایج بود. این ورزش در ابتدا برای کسانی طراحی شده بود که از زانوهای ضعیف رنج می بردند و اسکی آلپاین برایشان دشوار بود، با این حال این ورزش، در طول سال ها محبوبیت بیشتری در گروه وسیع تری به دست آورده است.

5. تویوب سواری روی برف (Snow tubing)
تویوب سواری روی برف برای کل خانواده بسیار سرگرم کننده است! در تویوب سواری مردم را در شیب های برفی در حلقه های بادی بزرگ می بینند، که از ارتفاعات برفی سر می خورند. نیروی جاذبه تویوب سواران را به سمت پایین تپه سوق می دهد،گاهی بدلیل سرعت بالا تویوب سواران به سمت بالا پرتاب شده و سپس دوباره وارد مسیر میشوند. قسمت پایینی تویوبها توسط یک پایه سخت برای محافظت از افراد پشتیبانی می شود، اما با کم شدن اصطکاک، فرد می تواند سرعت بالایی را داشته باشد.
گاهی تویوب سواران در پایین یک شیب از مسیر خارج می شوند، به همین دلیل است که اکثر مسابقات دارای موانعی در امتداد طرفین مسیرهای مسابقه هستند تا مانع از خروج آنها از مسیر شوند.

سخن پایانی:
با آمدن ماه های سرد سال و فصل زمستان، بسیاری از ما منتظر بارش برف می‌نشینیم تا از زیبایی ها و سرگرمی های منحصر به فردی که این پدیده به همراه خود می‌آورد، لذت ببریم. اما اگر از بیشتر ما در مورد ورزش ها و سرگرمی هایی که می‌توان در این فصل انجام داد سوالی پرسیده شود، شاید تنها بتوانیم اسکی کردن را نام ببریم. اما با این که اسکی محبوب ترین ورزش زمستانی به شمار می‌رود، تنها یکی از سرگرمی هایی است که می‌توان در فصل سرما به آن پرداخت. در این مقاله به معرفی پنج ورزش زمستانی جذاب و عجیب پرداختیم که شاید کمتر در مورد آنها شنیده باشید. شما به کدام یک از این ورزش ها علاقه مندید یا تجربه آنها را دارید؟! خوشحال میشویم تا در قسمت نظرات تجربیات و علاقه مندی هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید