پنج کاری که در زمان آلودگی هوا نباید در داخل خانه انجام داد!

کارهایی که انجام ندادن آنها در روزهای آلودگی هوا کیفیت زندگی شما را تا حدودی حفظ می کنند!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نیازی به گفتن نیست، هوایی که تنفس می کنیم می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت ما داشته باشد، به همین دلیل است که بایستی هشدارهای کیفیت هوا را جدی گرفت. در حالی که احتمالاً بیشتر ما می دانیم که وقتی کیفیت هوا در خارج از خانه بد است، چه کارهایی را نباید انجام داد (از قبیل ورزش یا پیاده روی خارج از منزل)، ممکن است از فعالیت‌هایی که نباید در منزل به هنگام آلودگی هوا انجام داد، آگاه نباشیم. وقتی کیفیت هوای شهر شما قرمز است هر نفس در واقع فرصتی برای استنشاق آلاینده‌ها است پس برای استنشاق تمیزترین هوای ممکن در داخل خانه خود، انتخاب با خود شماست. بهترین راه برای اطمینان از اینکه کیفیت هوا در داخل خانه خوب است، انجام اموری است که به کاهش ریزگردها در هوا منجر میگردد و این می تواند شامل بسته نگه داشتن درها و پنجره ها و یا خرید یک «دستگاه تصفیه‌کننده هوای کارآمد» که تا حد امکان کوچکترین ریزگردها را هم از بین ببرد. چنانچه این موارد را انجام دادید، حالا نوبت به آن رسیده است که در مورد فعالیتهایی که نباید در داخل خانه انجام دهید، اطمینان حاصل کنید. تا مطمئن شوید که کیفیت هوای داخل خانه شما تا حد ممکن سالم باقی می ماند. پس با ما همراه باشید تا از این پنج فعالیت تا حد امکان در روزهای آلودگی هوا اجتناب نمایید.

1. شومینه را روشن نکنید!
احساس سرما می کنید؟ یک لباس گرم به تن کنید، جورابهای بافتنی خود را بپوشید و خود را در پتو بپیچید، زیرا اکنون زمان روشن کردن آتش در شومینه نیست. چرا که انتشار دود چوب می تواند باعث سرفه، خس خس سینه، حملات آسم، حملات قلبی، سرطان ریه و حتی مرگ زودرس شود. بسیاری از آلاینده ها می توانند کیفیت هوا را در داخل و خارج از خانه بدتر کنند. سوزاندن چوب می تواند هر دو آلاینده بنزن و فرمالدئید را گسترش دهد. این گازها آلاینده هایی بسیار خطرناک هستند و سلامت شما را به خطر خواهند انداخت.

2. فعالیت ورزشی در درون فضای بسته را کنار بگذارید!
یک روز با کیفیت هوای نامناسب ممکن است زمان مناسبی برای فرار از ورزش باشد. «بدترین فعالیتی که یک فرد می‌تواند در یک روز با هشدار آلودگی هوا انجام دهد ورزش است، زیرا ورزش میتواند، میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم مختلف را به دلیل افزایش جریان خون و تنفس تا 10 برابر افزایش دهد.» وقتی سطوح آلاینده ها بالا باشد، شما با قرار گرفتن در معرض آنها عوارضی از قبیل سوزش چشم، بینی و گلو، سردرد، سرگیجه و خستگی را تجربه خواهید نمود. بنابراین شدیداً توصیه شده که از فعالیت‌هایی که قرار گرفتن ریه‌ها در معرض آلودگی‌ها را تشدید می‌کنند، مانند تمرینات سخت و تمرین‌های تنفس عمیق اجتناب کنید.

3. سیگار خود را خاموش کنید!
شاید لازم نباشد دوباره این را بگوییم، اما باید تکرار کرد: اگر کیفیت هوا در خانه یا خارج از منزل شما پایین است، لطفاً سیگار خود را خاموش کنید. این فقط برای شما نیست، بلکه بر همه اطرافیان شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. دود سیگار یک خطر جدی برای سلامتی است که باعث بیش از هزاران مرگ در سال می شود. این در مورد سیگارهای الکترونیکی نیز صدق می کند.
طبق تحقیقات انجام شده استفاده از سیگارهای الکترونیکی در محیط‌های داخلی منجر به سطوح بالایی از ریزگردها همانند سیگار تنباکو خواهد شد. غلظت ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار الکترونیکی معمولاً کمتر از دود سیگار معمولی است، اما مقدار قابل‌توجهی از پروپیلن گلیکول تبخیر شده، گلیسیرین گیاهی، نیکوتین و مواد سمی مانند آلدئیدها و فلزات سنگین در مورد سیگار الکترونیکی گزارش شده است.

4. از تشریفات زیبایی معمول خود صرف نظر کنید!
اگرچه روزهای با کیفیت هوای پایین زمان مناسبی برای نشستن و استراحت است، اما زمان نشستن در دوش یا حمام گرم و بخار نیست، زیرا می تواند رطوبت را در خانه افزایش دهد و سطوح آلودگی را تشدید کند. همچنین بایستی از سوزاندن بخور و شمع نیز اجتناب کرد ، زیرا می‌توانند آلاینده‌ها را بیشتر پخش کنند. یک مطالعه توسط محققان دانشگاه کپنهاگ نشان داده است که ذرات آزاد شده هنگام سوزاندن شمع‌ها می‌توانند به اندازه دود گازوئیل برای موش‌ها مضر باشند. نکته دیگر این است که کارهای مربوط به زیبایی ناخن ها هم در این زمان ممنوع است. هم لاک ناخن و هم پاک کننده‌های ناخن می توانند حاوی ترکیبات شیمیایی باشند که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

5. نظافت منزل را برای یک روز فراموش کنید یا در نحوه انجام آن تجدید نظر نمایید!
اگر کیفیت هوا در شهر شما پایین است، باید از استفاده از محصولات پاک کننده شیمیایی خودداری نمایید، زیرا این مواد آلودگی هوای داخل خانه شما را می افزایند. بسیاری از اسپری‌های پاک کننده حاوی مواد خطرناکی هستند که برای سلامت شما مضر می‌باشند. اگرچه برخی محصوالات تمیز کننده حاوی هیچ گونه ماده ی آلی فرار نیستند، اما برخی از آنها حاوی اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهی به عنوان عطر هستند که از نظر فنی آلاینده محسوب می‌شوند. بهترین گزینه برای تمیز کاری منزل در روزهای آلوده استفاده از شوینده ها و تمیز کننده های غیر شیمیای و فاقد عطر و یا اسانس است. ولی در کل بهتر است در این روزها نظافت منزل را فراموش کنید، زیرا تنفس شما در طول این فعالیت افزایش می یابد و این مساله باعث میگردد تا آلودگی بیشتری را وارد سیستم تنفسی و گردش خون خود کنید.

سخن پایانی:
شاخص آلودگی هوا همه روزه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند و این بدان معناست که هر روز سلامتی ما با خطرات جدی‌تر و شدیدتری رو به رو می‌شود. بر اساس گزارشهای مختلف، میزان آلودگی هوا رابطه مستقیمی با بیماری‌های قلبی، عروقی دارد. تنها در کشور آمریکا، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. حال تصور کنید که در کشور ما، با وجود کلان‌شهرهای آلوده این وضع چگونه خواهد بود؟! هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم با آلودگی هوا مقابله کرده یا آن را از بین ببریم، با این حال قدم‌های کوچکی وجود دارند که می‌توانند از ما در برابر خطرات آلودگی هوا تا حد مناسبی محافظت کنند. 
در این مقاله از ایران تاپ فایو پنج مورد از فعالیتهایی که نباید در روزهایی با آلودگی زیاد در داخل خانه انجام داد، را برای شما لیست کردیم. شما در روزهای آلودگی هوا برای سلامت خود چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟ خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات ما را از تجربیات خود در این زمینه آگاه نمائید. 
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید