۵ مورد از جذابترین فستیوال‌های تابستانی جهان

چگونه مردم ملیت‌های مختلف تابستان را جشن می‌گیرند؟!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تابستان برای اکثر مردم دنیا بهترین فصل سال است! فصلی که میتوان به تفریح و شادمانی سپری کرد. فستیوال‌های تابستانه یکی از جشنهایی است که در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود. در این فستیوال‌ها مردم در خیابان‌ها یا در مکانی خاص دور هم جمع می‌شوند، باهم بازی می‌کنند، موسیقی می‌نوازند و از تفریحات تابستانی لذت می‌برند. در این مقاله ۵ فستیوال تابستانی جذاب را معرفی می‌کنیم.

 
۱. قایق اژدها در چین
این جشنواره سومین جشن بزرگ چین است که در ماه ژوئن (خرداد ماه) برگزار می‌شود. مردم چین فستیوال تابستانه قایق اژدها، قایق‌هایی شبیه به اژدهای باستانی در آب می‌اندازند و باهم مسابقه می‌دهند. آن‌ها در روزهای این جشنواره غذاهای سنتی چینی می‌خورند و از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. 
بعضی از رسم‌هایی که مردم شهرهای مختلف چین در این فستیوال تابستانی انجام می‌دهند، عبارتند از:

  • آویزان کردن شاخه‌های معطر گشنیز و سوسن از خود و پیاده‌روی با آن‌ها
  • پوشیدن لباس‌هایی که گیاهان معطر از آن‌ها آویز شده
  • نوشتن آرزوها
  • تلاش برای ایستاده نگه داشتن تخم مرغ خام
  • یادآوری افسانه‌ها و اساطیر چینی


۲. جشنواره وارداوار در ارمنستان
فستیوال تابستانی وارداوار یا جشن آب ارمنستان یکی از آداب ملی- مذهبی در این کشور است که محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد. از آنجایی که ارمنستان به ایران نزدیک است، بسیاری از ایرانی‌ها هم در تیرماه راهی ارمنستان می‌شوند تا در این جشنواره جذاب شرکت کنند. 
در این جشنواره همه مردم باهم آب‌بازی می‌کنند؛ این فستیوال تابستانی پیر و جوان نمی‌شناسد! آن‌ها رو در رو به هم آب می‌پاشند، از بالکن خانه‌ها بر سر هم آب می‌ریزند و خلاصه فقط کافی است متوجه شوند یک نفر هنوز خشک مانده است؛ به هر طریقی سراغش می‌روند و او را خیس می‌کنند. جذاب‌ترین بخش این رویداد زمانی است که ماشین‌های آتش‌نشانی نیز وارد شهر می‌شوند و روی مردم آب می‌پاشند! 
البته فستیوال وارداوار ارمنستان رسم‌های دیگری هم دارد. مردم در صبح روز جشن در کلیساها جمع می‌شوند و برای برکت و فراوانی آب و دوری از سیل دعا می‌کنند و آب را مورد تقدیس قرار می‌دهند. در ادامه به چند رسم متداول دیگر در این روز زیبا نیز اشاره می‌کنیم:

  • آزاد کردن کبوتر
  • خواندن سرودهای محلی
  • نواختن موسیقی محلی
  • رقص محلی
  • پخت و سرو غذاهای سنتی و محلی
  • انجام بازی‌های سنتی
  • برگزاری نمایشگاه و فروش آثار هنری و سوغاتی‌های ارمنستان


۳. کارناوال ریو در برزیل
کارناوال‌های خیابانی یکی از متداول‌ترین انواع فستیوال تابستانی هستند که در سراسر جهان به راه می‌افتند. کارناوال ریو در ریودوژانیرو برزیل یکی از مشهورترین کارناوال‌های تابستانی است. در این کارناوال هنر‌های مختلفی از جمله رقص، موسیقی، نمایش و طراحی لباس دیده می‌شود. 
در این کارناوال هر آنچه انتظارش را دارید، می‌بینید. از مردمی که با لباس‌های مختلف و رنگارنگ در کارناوال رژه می‌روند تا آکروبات‌هایی که در مقابلتان حرکات نمایشی انجام می‌دهند یا ماکت تندیس مسیح که به همراه کارناوال از میانه مردم عبور می‌کند.
علاوه بر کارناوال، خود مردم برزیل هم در تاریخ برگزاری این فستیوال جشن می‌گیرند و با موسیقی‌های محلی می‌رقصند و غذا می‌خورند. این جشن برای ورود به ماه روزه مسیحیان برگزار می‌شود و اکنون به یکی از جذاب‌ترین رویدادهای گردشگری در برزیل تبدیل شده است و سالانه گردشگرهای بسیاری را به این کشور فرا می‌خواند. 


۴. فستیوال تابستانی مرد سوزان در آمریکا
فستیوال تابستانی مرد سوزان (Burning man) در نوادای آمریکا برگزار می‌شود و قواعد و قوانین جذابی دارد. رسم اصلی این فستیوال یک هفته‌ای سوزاندن تندیس حصیری مردی با ارتفاع ۲ تا ۳ متر است؛ اما در این مدت برنامه‌های متنوع دیگری هم وجود دارد. اجراهای مختلف به رایگان و بدون برنامه‌ریزی قبلی در فستیوال مرد سوزان اجرا می‌شود. این رویداد از ۲۵ آگوست تا ۲ سپتامبر (نیمه شهریورماه) برگزار می‌شود.
حضور در فستیوال مرد سوزان برای عموم مردم آزاد است و در این رویداد هیچ پولی بین مردم رد و بدل نمی‌شود و هزینه بلیط تنها پولی است که شرکت‌کننده‌ها پرداخت می‌کنند. در این جشنواره مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند، از اجراها لذت می‌برند و برای چند روز جامعه کوچکی را تشکیل می‌دهند که بدون در نظر گرفتن طبقه اجتماعی، شغل و نژاد باهم ارتباط دارند. شرکت‌کننده‌های فستیوال تابستانی مرد سوزان باید با تجهیزات اقامت وارد فضا شوند و چند روزی را به خوشی بگذرانند. 


۵. فستیوال اوبون در ژاپن
این فستیوال در سراسر کشور ژاپن برگزار می‌شود، اما تاریخ‌های مختلفی دارد. ۱۵ جولای و ۱۵ آگوست متداول‌ترین تاریخ برای برگزاری این فستیوال تابستانی است. ژاپنی‌ها اعتقاد دارند که ارواح درگذشته‌ها در روز اوبون به خانه‌ها باز‌می‌گردند تا به بازمانده‌ها سری بزنند. به همین دلیل در این روز اکثر مردم در خانه اجدادی یا معابد حضور دارند و بر درب خانه‌ها فانوس قرار می‌دهند تا راهنمای ارواح درگذشته باشد.
مردم ژاپن در فستیوال اوبون غذاهای مخصوص می‌خورند، دور آتش حلقه می‌زنند و هم‌زمان با نواختن موسیقی با طبل‌های بزرگ، می‌رقصند. البته فستیوال اوبون اکنون فقط در شهرهای کوچک ژاپن برگزار می‌شود؛ در شهرهای بزرگ‌تر مردم فقط به مزار عزیزان از دست رفته سر می‌زنند، اما آداب خاصی به جا نمی‌آورند. 


سخن پایانی
فستیوال‌های تابستانی جذاب و متنوع هستند. متأسفانه در ایران مدرن هیچ فستیوال ملی برای تابستان وجود ندارد و فقط گاهی مردم در گوشه و کنار شهرهای مختلف خودشان جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند. یکی از جذابیت‌ فستیوال‌های بین‌المللی این است که معمولا با فرهنگ و تاریخ مردم عجین شده‌اند و پیشینه سنتی دارند. به همین دلیل در کنار شادی و لذت، فرهنگ مردم کشور برگزارکننده را نیز به گردشگرها نشان می‌دهند و حتی موجب برقراری ارتباط بین فرهنگ‌های مختلف می‌شوند. بعضی از فستیوال‌های تابستانی مانند کارناوال ریو یا فستیوال مرد سوزان آمریکا به رویدادهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند و سالانه مردم از سراسر جهان در آن‌ها شرکت می‌کنند. 
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید