هفت روستای دیدنی در نزدیکی شهر تهران

راهنمای سفرهای یک روزه شما برای دور شدن از همهمه شهری


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فصل بهار بهترین زمان برای کاوش و گردش و لذت بردن از طبیعت است. همانطور که گلها می شکفتند و هوا گرمتر می شود، شاید به فکر شروع ماجراجویی و کشف مقاصد جدید برای سفرهای یک روزه بیافتیم و ممکن است بسیاری از افرادی که در تهران، پایتخت ایران حضور دارند، آگاه نباشند که روستاهای اطراف این شهر شلوغ، چه فرصت های بکری را برای قرارگیری در دل طبیعت و دور شدن از همهمه شهری به ارمغان می آورند.
اما نگران نباشید تیم ایران تاپ فایو در ادامه هفت روستایی را در اطراف تهران معرفی می کند که باید در بهار در نزدیکی تهران به آن ها سر بزنید.

 

1. آهار، پیاده روی در میان شکوفه ها 
یک پنج شنبه را برای دیدن کامل این نقطه اختصاص دهید. کافیست در گوگل مپ خود کلمه "شکراب" را جستجو کنید و مسیرتان را به سمت لواسانات ادامه دهید. پوشیدن یک دست لباس راحت که از گلی شدن آن ناراحت نمی شوید، فراموش نشود! همچنین برای طبیعت گردی های فصل بهار باید با خود یک قمقمه آب، اندکی خوراکی مقوی اما سبک مثل برگه زردآلو به علاوه انواع مغزیجات را به همراه داشته باشید. 
آهار شکراب در اردیبهشت ماه بهترین مکان برای تماشای شکوفه های رنگارنگ است. مسیری حدوداً دو ساعته تا رسیدن به آبشار اصلی را باید پیاده روی کنید. کفش کتانی یا کفش کوه از الزامات این سفر یک روزه هستند. 

2. ارنگه، مهد آبشارهای چالوس 
برای رسیدن به ارنگه کافی است از سمت تهران در جاده قدیمی چالوس رانندگی کنید و در مسیر از مناظر زیبا و آب و هوای جذاب آن لذت ببرید. با حدود یک ساعت رانندگی از ورودی جاده چالوس لازم است تا به خروجی ارنگه برسید. سربالایی را که بالا بروید به تابلوی آبشار هفته چشمه خواهید رسید، ماشین خود را اطراف تابلو و در کنار جاده پارک کنید و مسیر پیاده روی را ادامه دهید تا به ورودی منطقه گردشگری برسید. در این منطقه مغازه یا دکه ای برای خرید مواد خوراکی نیست، بنابراین کوله خود را با دقت و به میزان کافی پر کنید. 
صدای رود روان، فضای سبز، آواز پرندگان و آبشارهای بی شماری که در مسیر شما قرار دارند، حس و حال عجیبی به شما منتقل خواهند کرد. بنابراین فرصت را از دست ندهید و تا هوا گرمتر نشده، حتماً سری بزنید به منطقه ارنگه، تا روحتان حتی شده برای چند ساعتی، به آرامش برسد. 

 

3. روستای وردیج، افسانه های سنگی
در شمال غرب تهران دو روستا با نام های وردیج و واریش واقع شده اند که در فصول گرم سال، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می کشانند. چرا که سنگ های قرار گرفته در این منطقه در طی سالها فرسایش و برخورد آب باران و باد به شکل صورتک هایی شبیه انسان درآمده است. 
به منطقه ای که این سنگ ها در کنار هم قرار گرفته اند، دامنه ارواح سنگی گفته می شود. مردم منطقه معتقدند در اصل این سنگ ها حیواناتی بوده اند که بدل به سنگ شده اند. اما سنگ ها تنها جاذبه های این روستا نیستند بلکه آبشارها و چشمه های زیادی هستند که می توانید با بازدید از آنها روز تعطیل خود را رنگی نو بزنید. 
4. سنگان، در مجاورت جاده شمال اما خلوت!
جذابیت بی انتهای زندگی روستایی را در روستای سنگان، دهکده ای زیبا که در میان تپه های کوهستانی استان تهران قرار دارد، تجربه کنید. احاطه شدن این روستا توسط فضای سبز و گل های وحشی، سنگان را به یک روستای خلوت و آرام بدل کرده است که کمک میکند از هرج و مرج زندگی شهری فاصله بگیرید.
جالب است بدانید چنانچه از آزادراه جدید شمال - تهران رد شوید، از کنار این روستا میگذرید. برای رسیدن به روستای سنگان کافیست مسیر سولقان- کن را در پیش بگیرید و پس از رسیدن به روستا مسیر خود را به سمت سنگان که با تابلو مشخص شده است، ادامه دهید. 
در مسیر میتوانید آلوچه، لواشک و چای کوهی تهیه کنید. 
5. روستای کندر، فضایی برای عاشقان گیلاس و گلابی 
برای تماشای لاله های بهاری آماده اید؟ برای رد شدن از میان رودخانه و به تماشای خروش آبشار نشستن چطور؟! پس کوله سبک یک روزه خود را جمع کنید که قرار است به یکی از جادویی ترین مناطق اطراف تهران سفری کوتاه داشته باشید. 
برای رسیدن به این روستا، باید وارد مسیر روستای پورکان شوید که در حدود 7 کیلومتری جاده چالوس- کرج واقع شده است. دشت کندر بزرگ ترین لاله زار کشور است و به شما فرصت تماشای آبشارها، چشمه ها و مناطق دیدنی بسیاری را میدهد. 
6. افجه، مقصدی خنک برای شرق نشین ها 
با خارج شدن از اتوبان ارتش و رانندگی کمتر از نیم ساعت شما به منطقه لواسانات خواهید رسید که به حق نگین سرسبز شمال شرق تهران است! اما لواسانات فراتر از یک بلوار مدرن، کافه رستوران های خوش آب و رنگ و رستوران سنتی های لب رودخانه است. پیشنهاد می کنیم این بار سری به روستای افجه بزنید. برای این کار کافی است به سمت لواسان کوچک رانندگی کنید و سپس جاده افجه - برگ جهان را در پیش بگیرید. مسیر جاده برای ماشین های سواری مناسب است اما کمی دست انداز دارد. پس برای جلوگیری از هر گونه خطری با سرعت مطمئنه رانندگی کنید. 
در طی مسیر می توانید از تماشای مناظر بی نظیر کوهستان و رودخانه لذت ببرید. در مکان مناسبی وسیله نقلیه خود را پارک کنید و در بافت روستای افجه یا برگ جهان حرکت کنید. از محلی ها بخواهید تا مسیر به سمت رودخانه و آبشار افجه را به شما نشان دهند. اگر در فصل مناسبی به این نقطه سفر کنید، می توانید با خرید گیلاس محلی، گوجه سبز و آلوچه های خشک خانگی از طعم محصولات ارگانیک با تمام وجود لذت ببرید. 

7. برغان، مقصدی نام آشنا برای ساکنین غرب تهران 
روستای برغان یکی از مقاصد همیشگی غرب نشینان تهران بزرگ است که کمتر از یک ساعت رانندگی با آن فاصله دارند. برغان با داشتن درختان چنار سر به فلک کشیده و جویهای آب همیشه روان، مکانی مناسب برای فرار از گرمای هوا در شش ماهه اول سال است. همچنین اگر عاشق ترشیجات هستید و لواشک و آلوچه از خوراکی های محبوبتان هستند، این نقطه بهترین مکان برای خرید انواع و اقسام آلوچه و ترشیجات است. 
در مسیر برغان جاده های فرعی بی شماری وجود دارد که با داشتن یک خودروی آفرودی و یا حتی کراس اور می توانید به دل آن جاده ها بزنید.

 

سخن پایانی:
از زیبایی طبیعت گرفته تا مکان های غنی تاریخی و فرهنگی، روستاهای نزدیک تهران تجربیات بی شماری را ارائه می دهند که منتظر کشف هستند. چه به دنبال ماجراجویی و تماشای مکان های جدید باشید و چه به دنبال غوطه ور شدن در آرامش زندگی روستایی و دوری از سر و صدای شهری باشید، در هر شکل لیستی از 7 روستای اطراف تهران که تنها با یک ساعت رانندگی به آنها خواهید رسید، باید در کنارتان باشد تا در این فصل زیبا هر زمان هوس سفری کوتاه به سرتان زد، بتوانید به آن مراجعه کنید. 
چنانچه به این مناطق سفر کردید مثل همیشه از شما درخواست داریم تا با تگ کردن اکانت اینستاگرام ایران تاپ فایو ما را در ماجراجویی خود شریک کنید.
بسیار سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید