هر آنچه باید در مورد حضور ایران در المپیک ۲۰۲۴ بدانید

در یکی از پرحاشیه‌ترین حضورهای ایران در المپیک چه گذشت؟!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

المپیک تابستانی ۲۰۲۴، که به عنوان بازی‌های المپیک سی و سوم نیز شناخته می‌شود، در پاریس، فرانسه برگزار شد. بی‌شمار ورزشکار از چهار سال قبل از گوشه گوشه جهان در حال آماده‌سازی برای نمایش توانایی‌های ورزشی خود در این صحنه جهانی بودند. 
ایران عزیزمان نیز بار دیگر به عنوان یک شرکت‌کننده فعال در این صحنه جهانی حضور یافت. گرچه نتایج چندان رضایت بخش نبودند و البته این دوره از رقابت‌ها، حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت.
این مقاله از ایران تاپ فایو به هر آنچه باید در مورد حضور ایران در المپیک ۲۰۲۴ بدانید، از ورزشکاران تا ورزش‌هایی که در آن‌ها رقابت شد، برترین های هر رشته و همچنین حواشی این بازی‌های تابستانی می‌پردازد، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه المپیک ایران

ایران از سال ۱۹۴۸ در المپیک تابستانی شرکت می‌کند و به تدریج در رشته‌های مختلف، به ویژه کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو، شهرتی پیدا کرده است. 
این کشور در طول تاریخ حضور خود در المپیک (پیش از برگزاری المپیک  سال ۲۰۲۴) موفق شد مجموعاً ۷۶ مدال (۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز) کسب کند. که در این میان کشتی به عنوان رشته‌ای که ایران به طور تاریخی در آن برتری و ادعا داشته است، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، مسئولین توجه بیشتری به سایر رشته‌ها از جمله تیراندازی، دو و میدانی و والیبال داشته‌اند و روی این موارد سرمایه گذاری کرده‌اند. که این موضوع سبب شد بتوانیم شاهد حضور ورزشکاران زن بیشتری به نمایندگی ایران عزیزمان باشیم.

 

ورزش‌های کلیدی ایران در المپیک  ۲۰۲۴

برای المپیک ۲۰۲۴، ایران بر چندین ورزش تمرکز داشت که به طور سنتی در آن‌ها عملکرد خوبی دارد، این ورزش‌های کلیدی شامل موارد زیر هستند:

  • کشتی: کشتی به عنوان ورزش ملی ایران محسوب می‌شود و این کشور به طور مداوم کشتی‌گیلانی در سطح جهانی تربیت کرده است. در پاریس ۲۰۲۴، مجموعا 12 مدال از رشته کشتی در سبک های گوناگون نصیب ایران شد
  • وزنه‌برداری:  ایران در وزنه‌برداری، به ویژه در دسته‌های مردان، تاریخچه قوی‌ای دارد. ورزشکارانی مانند کیانوش رستمی و سهراب مرادی قبلاً مدال طلای المپیک کسب کرده‌اند و امسال این رشته 2 مدال برای ایران به ارمغان آورد.
  • تکواندو: ایران در تکواندو، به ویژه در بخش مردان، قدرتمند عمل کرده بود. اما امسال معادله عوض شد و دو مدال بانوان و دو مدال آقایان برای این رشته نصیب کشور عزیزمان گشت.
  • دو و میدانی: در گذشته ایران در این رشته، ادعای چندانی نداشت. اما شاهدیم که معادلات درحال تغییرند! ورزش دو و میدانی، به ویژه در رشته‌های پرتابی مانند پرتاب دیسک و وزنه در حال پیشرفت است. نتیجه این تلاش‌ها، ارمغان آوردن 2 مدال برای ایران در رشته دو و میدانی بود.
  • تیراندازی: تیراندازان ایرانی به تدریج در حال بهبود هستند و این موضوع رو از مجموع 5 مدال کسب شده در پاریس 2024 می‌توان متوجه شد (این عدد، مجموع مدال ها برای تیراندازی و تیراندازی با کمان است.)

ورزشکاران برجسته ایرانی در طی مسابقات چه کسانی بودند؟

همانطور که انتظار می‌رفت، چندین ورزشکار ایرانی، در طول المپیک پاریس ۲۰۲۴ در مرکز توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بودند.
 این ورزشکاران، با بدن‌های آماده و عضلانی، در رشته‌های ورزشی خود، بالاترین امید یک جمعیت ۸۰ میلیون نفری برای دستیابی به مدال طلا بودند که نام برخی از آن‌ها را باهم مرور خواهیم کرد:

  • حسن یزدانی (کشتی): یزدانی که به عنوان "شیر جویبار" شناخته می‌شود، یکی از موفق‌ترین کشتی‌گیران ایرانی در یک دهه اخیر است. او در المپیک ریو ۲۰۱۶ مدال طلا و در المپیک توکیو ۲۰۲۰ مدال نقره کسب کرد. یزدانی امسال دچار آسیب در ناحیه کتف شد و برای ایران یک نقره به ارمغان آورد. گرچه از او انتظار طلا می‌رفت.
  • ناهید کیانی (تکواندو): به گواه مربیانش، کیانی یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال در رشته تکواندو بود که در نهایت هم، به قولش عمل کرد و یک مدال نقره برای وطن عزیزمان به همراه آورد.
  • مبینا نعمت زاده (تکواندو): ورزشکار جوان ایرانی در حالی برنده برنز شد که به خاطر مسابقه با کیمیا علیزاده در بطن توجهات بود. البته در بخش پایانی این مقاله از حاشیه های مبینا بیشتر گفتیم.
  • رضا علیپور (سنگ نوردی):علیپور در مرحله یک‌هشتم نهایی با وجود شکست، به دلیل ثبت بهترین زمان در میان بازنده‌ها، به مرحله بعد راه یافت. علیپور به دلایل حواشی سیاسی کار خود را در آتش نشانی از دست داده است اما تمرینات ورزشی و روش خاص کارش سبب شد به شهرتی جهانی دست یابد!

زنان ایرانی در المپیک

زنان ایرانی همواره به دلیل مسائلی چون حجاب و دیگرعوامل فرهنگی نتوانستند حضور پررنگی در سطح جهانی ورزش داشته باشند، لذا هرچه به تعداد ورزشکاران زن حاضر در صحنه المپیک افزوده می‌شود، برای ما بیشتر جای خوشحالی و افتخار به همراه دارد‌‌.
خصوصا این روزها که ورزش‌هایی مثل تکواندو، تیراندازی و دو و میدانی بازیکنانی درخشانی پرورش داده‌اند، نام برخی از این عزیزان را در ادامه بخوانید:

  • کیمیا علیزاده: علیزاده در المپیک ریو ۲۰۱۶ تاریخ‌ساز شد و از آن روز، به عنوان اولین زن ایرانی که مدال المپیک (برنز در تکواندو) کسب کرده است، شناخته می‌شد. او از ایران خارج شده است و با پرچم بلغارستان بازی می‌کند، اما همچنان الهام‌بخش ورزشکاران زن در کشور است.
  • ناهید کیانی (تکواندو): یک ستاره در حال ظهور در تکواندو، کیانی همانطور که انتظار می‌رفت، به زیبایی هرچه تمام پرچم ایران را در پاریس بالا برد.
  • زنان ایرانی در دو و میدانی و تیراندازی: علاقه و مشارکت زنان ایرانی در دو و میدانی و تیراندازی در حال افزایش است، به طور مثال خانم فرزانه فصیحی که گرچه در این دوره موفق به کسب مدال نشد اما آینده خوبی در انتظار او در رشته دو و میدانی است.

حواشی پر سر و صدای ایران در المپیک ۲۰۲۴ 

حضور ایران در المپیک ۲۰۲۴ با حواشی بسیار زیادی همراه بود، که حتی اگر ذره‌ای به ورزش علاقه‌مند نباشید، قطعا درباره آن در شبکه‌های اجتماعی، چیزی دیده‌اید!
از درخواست مبینا نعمت زاده در خصوص شرکت در رشته پزشکی بدون کنکور در دانشگاه تهران، تا لحظات احساسی رویارویی دو ایرانی که یکی با پرچم ملیت خودش و دیگری زیر پرچم کشور دیگری مبارزه میکرد.از لباس‌های نه چندان زیبای کاروان المپیک تا عکس ورزشکاران با مدال ورزشی در کنار برج ایفل و تخت‌هایی که فرانسه برای استراتژی شبانه ورزشکاران آماده کرده بود و از کارتن ساخته شده بودند!
 یکی از احساسی ترین و پر سر و صداترین صحنه‌های المپیک رویارویی کیمیا علیزاده برای بازی در نقش پرچمدار بلغارستان مقابل تکواندو کار ایرانی بود که بازخوردهای فراوانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر به همراه داشت. همچنین صحنه بازی حسن یزدانی با دست آسیب دیده مقابل رقیب روس نیز به سوژه ای برای ترویج منش و مردانگی جهان پهلوان تختی بود و یادآوری اینکه هیچکس تختی نمیشود …

 

جمع بندی آنچه گفتیم

المپیک ۲۰۲۴ پس از حواشی فراوان به پایان رسید و نتیجه کلی کاروان ورزشی ایران کسب ۳ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۳ مدال برنز برای ۴۱ ورزشکار اعزامی بود. که با همین نتیجه در رتبه ۲۱م جدول رده‌بندی کشورها قرار گرفت. رتبه‌ای که اگر به دنبال بهبود آن در المپیک 2028 هستیم، باید از سمت مسئولين تلاش بیشتری را شاهد باشیم. چرا که بدون زیرساخت مناسب، نمی‌توان به برتری در سطح جهان دست پیدا کرد.
به نظر شما کدام بخش المپیک امسال جذاب‌تر بود؟ کدام رشته ورزشی جای تلاش بیشتری داشت؟ خوشحال می‌شویم خواننده نظراتتان در بخش کامنت‌ها باشیم.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید