مکان های دیدنی در نوروز تهران

چرا نباید تهرانگردی را در نوروز از دست ندهید؟!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جشن باستانی نوروز ریشه های فرهنگی عمیقی در تهران دارد. تهران پرترافیک و شلوغ در طی دو هفته تعطیلات نوروزی، هوای پاک و خیابان های خلوت را تجربه می کند. البته این موضوع قطعاً بدان معنا نیست که شما از تجربه رسوم و جشن های رنگارنگ بی بهره خواهید بود. نوروز در تهران نمایانگر غنی ترین تاریخ و سنت های شهر است. در این ایام بیشتر اهالی تهران به سفرهای نوروزی در گوشه وکنار کشور می روند؛ بنابراین، خیابان ها به شکل قابل توجهی خلوت می شوند و حتی وسایل نقلیه عمومی مثل مترو هم مسافران کمتری دارند. هوای تمیز نوروزی هم یکی دیگر از دلایل انتخاب تهران به عنوان مقصد سفر نوروزی به شمار می رود. چرا که پایتخت ایران که همیشه یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا محسوب می شود، در نوروز هوایی نسبتاً تمیز پیدا می کند. در نهایت، تمام این دلایل در کنار هم سبب می شوند که سفر به تهران در نوروز یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان باشد. مسافر شهر تهران هستید یا ساکن این پایتخت شلوغ که بنا به هر دلیل قصد خارج شدن از شهر را ندارید؟ در هرصورت این راهنما برایتان مفید خواهید بود تا لیستی از مکان هایی به دست آورید که در تعطیلات نوروز باید از آن ها دیدن فرمایید.

 

نقاط تاریخی تهران، روایتی از گذشته‌های فرهنگی

 

  • کاخ گلستان

کاخ گلستان نمادی باشکوه از تاریخ سلطنتی تهران است. این میراث جهانی یونسکو شامل کاخ های زیبا، باغ های آراسته و معماری ایرانی اسلامی زیبا است که در قلب شهر جای گرفته. دیدن این نقطه تاریخی را از دست ندهید، چرا که عکس ها هرگز نمی تواند بیانگر میزان زیبایی این کاخ در فصل دل انگیز بهار باشد.

  • خیابان سی تیر و موزه قوام السلطنه

در طول ایام عید حتما سری به خیابان سی ام تیر بزنید. این خیابان منبع غنی نقاط مهم تاریخی همچون خانه قوام السلطنه و موزه ایران شناسی است. برای بعد از اذان مغرب می توانید روزه خود را در کافه گل رضاییه که کمی بالاتر از خانه قوام واقع شده است، باز کنید و برای شام خودتان را مهمان فودکورت مرکز خرید چارسو کنید یا حتی در پردیس سینمایی بزرگ آنجا، فیلمی کمدی تماشا کنید!

 

  • مجموعه تاریخی سعدآباد

مجموعه سعدآباد یک مجموعه وسیع از کاخ ها، موزه ها و فضای سبز است. بازدیدکنندگان می توانند از سکونتگاه های سلطنتی پیشین بازدید کنند، از آثار هنری پیچیده مانند موزه فرشچیان دیدن نمایند، در باغ های سرسبز و گسترده پرسه بزنند و در تاریخ سلطنتی تهران غرق شوند.
یک فنجان قهوه مهمان کافه کاخ باشید. یک روز کامل را به قدم زدن در این فضای دل انگیز و عطر خوش بهار اختصاص بدهید را با تمام وجود حس کنید!

 

اگر به دنبال هیجان هستید این مکان‌ها را از دست ندهید

 

  • برج میلاد

برج میلاد یکی از نمادهای مهم شهر تهران است. این برج که با کاربری مخابراتی ساخته شده است، هر روز میزبان تعداد زیادی گردشگر و بازدیدکننده است. اگر به دنبال هیجان هستید تفریحات جالب آخرین طبقه برج مثل بانجی جامپینگ و یا تاب خوردن بر فراز شهر را از دست ندهید. همچنین سالن اجتماعات برج میلاد میزبان کنسرت های فراوانی است که می توانید خود را مهمان یکی از آنها نمایید. راستی در کامنت ها برایمان بگویید خواننده مورد علاقه شما کیست؟

 

  • برج آزادی

برج آزادی یکی از نمادهای باشکوه و اصلی پایتخت است. این بنا تلفیقی از معماری دوران قبل از اسلام و معماری اسلامی است که با صلابتی چشم‌نواز، شاهدی بر اتفاقات تاریخ معاصر ایران زمین بوده است. این برج باشکوه، یادگاری از خاندان سلطنتی پهلوی است که به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بنا شده است؛ در ابتدا نیز برج شهیاد آریامهر نام داشت که پس از انقلاب به آزادی تغییر نام داد. عکس گرفتن با برج آزادی از بایدهایی است که هنگام سفر به تهران باید انجامش دهید!

 

  • پارک ارم 

شهربازی از آن دسته مکان هایی است که سن و سال نمی شناسسند و چه کودک و چه بزرگسال هر دو از بودن در آن لذت می یرند. شهربازی پارک ارم در ایام نوروز باز است و میتواند مکان خوبی برای کسانی باشد که به دنبال ترشح آدرنالین هستند. البته شهربازی های سرپوشیده ای مانند شهربازی کوروش یا تیراژه نیز میتوانند برای کودکان و نوجوانان انتخاب مناسبی باشد.

جاذبه های طبیعی پایتخت را از دست ندهید

حالا که هوای تهران پاکیزه تر از همیشه است، زمان زدن به دل کوه است! با بازدید از جاذبه های طبیعی فریبنده تهران، آرامش از دست رفته را پیدا کنید.

 

  • مسیر کوهستانی دربند

مسیر کوهستان دربند تجربه ای خارق العاده برای پیاده روی است که از طریق جنگل های سرسبز و به همراه رودی پر آب و جاری ادامه می یابد. همانطور که این مسیر با شیب زیاد را بالا می روید و نفستان به شماره می افتد، با دیدن چشم اندازهای جانبی تهران و کوه های البرز انرژی تان افزایش می یابد! دربند با داشتن یک هوای بسیار تازه و خنک و رستوران های متعدد از مکان هایی است که در طول عید نباید از دیدنش غافل شوید.

 

  • دریاچه چیتگر

این دریاچه که در یکی از غربی ترین نقاط تهران واقع شده، دریاچه ای مصنوعی است که امکان قایق سواری، خوردن غذا روی کشتی، خرید و چند بازی هیجان انگیز را فراهم می کند. دریاچه در آخر هفته ها مکان محبوب و شلوغی است. پس عید را می توان بهترین زمان برای بازدیدش دانست.


سری بزنید به نمادهای شهری

 

  • بازار بزرگ تهران و مرکز شهر

گرچه در طول ایام عید بازار رونق همیشگی خودش را ندارد اما تماشای گذرها و تیمچه های که قلب تپنده اقتصاد تهران را تشکیل می دهند، قطعا خالی از لطف نخواهد بود. یادتان نرود به کوچه مروی هم سری بزنید و طعم ساندویچ اولین فلافل فروشی پایتخت را بچشید.

  • بازار تجریش

احتمالا تمامی پایتخت نشینان هم نظر هستند که حس و حال بازار تجریش با سایر مکان های شهر بی نهایت متفاوت است. این امر خصوصا در فصل بهار و نورز تشدید هم می شود. از تجریش دیدن کنید و به راحتی هر نوع سوغاتی که می خواهید تهیه فرمایید. اطراف تجریش مراکز خرید زیادی وجود دارند که حتما توجه شما را جلب خواهند کرد. 
بدی نیست سری هم بزنید به آرامگاه امامزاده صالح و از حس و حال معنوی آن برای به ثمر نشستن رویاها و اهدافتان برای سال 1403 بهره بگیرید.

 

  • باغ کتاب تهران

در مقالات پیشین ایران تاپ فایو، از باغ کتاب بسیار گفته ایم. عید نوروز زمان مناسبی است تا سری به این مجموعه سرسبز و جذاب بزنید. در باغ غذا، وعده های خوش طعم میل کنید، در سرای هنرش به تماشای تئاتر بپردازید و رویدادهای جالبی همچون کتابخوانی با نویسنده های مشهور و محبوب را تجربه کنید. 
ما معتقد هستیم یکی از بهترین عیدی هایی که به هرکسی می توان داد، کتاب خوب است و چه جایی بهتر از باغ کتاب برای خرید این دسته از کتاب ها؟!
سخن پایانی:
نوروز یعنی روز از نو، یعنی فرصتی برای تازه شدن. اهمیتی ندارد سالی که گذشت چه قدر برایمان دشوار بوده، هنوز جایی برای امیدواری و دلیل برای جشن گرفتن وجود دارد . شهر تهران در طی دو هفته ایام عید، به مکانی رویایی تبدیل میشود که در آن دیگر از ترافیک های سنگین و آلودگی صوتی و هوا خبری نیست! شاید همین دلیل کافی باشد که توریست های زیادی به پایتخت بیایند و یا بسیاری از ساکنین آن، ترجیح دهند در تهران باقی بمانند.
در مقاله امروز با هم بررسی کردیم چه مکان هایی برای مراجعه در ایام نوروز مناسب تر هستند. ممنونیم که تا پایان این مقاله نوروزی همراه ما بودید. آرزوی سالی پر از سلامتی، رفاه و دلخوشی برای شما عزیزان داریم. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید