پنج غذای مسیحیان ایرانی برای جشن کریسمس

آشنایی با رسوم غذایی ایرانی هایی که کریسمس را جشن می گیرند


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جشن کریسمس همه ساله در ایران توسط جامعه مسیحیان برگزار می گردد. اکثر مسیحیان ایرانی ارمنی و آشوری و اغلب آنها در شهرهایی مانند تهران، ارومیه، تبریز و اصفهان زندگی می کنند. امروزه حدود 300 تا 370 هزار مسیحی در ایران زندگی می کنند. در روزهای منتهی به کریسمس، درخت‌های تزیین‌شده با جعبه‌های هدیه قرمز، سبز و طلایی در ویترین مغازه‌های مناطق مسیحی‌نشین ایران دیده‌ می‌شوند. بیشتر مسیحیان روز کریسمس را در کنار دوستان و اعضای خانواده خود هستند یا برای مراسم مذهبی خاص به کلیساها می روند. مسیحیان تمامی جهان در این روز تولد عیسی مسیح را با خوردن غذاهای خاصی جشن می گیرند و معمولا در بیشتر نقاط جهان شب کریسمس با بوقلمون کبابی و انواع شیرینی‌ها جشن گرفته می‌شود . در ایران نیز مسیحیان برای مهمانی‌های شب کریسمس بوقلمون کبابی تهیه می‌کنند، اما علاوه‌برآن برای شب کریسمس غذاهای متنوعی در نظر گرفته می‌شود که برخی از این غذاها با آداب و فرهنگ غذایی کشور ایران درآمیخته شده‌ است در این مقاله از ایران تاپ فایو قصد داریم تا پنج غذا و شیرینی معروف که مسیحیان ایرانی برای روز کریسمس تهیه می کنند را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید تا سری به سفره رنگین کریسمس مسیحیان ایران در روزهای سال نو میلادی بزنیم.

1. هریسا
هریسه یا هریسا به نوعی فرنی ارمنی گفته می‌شود که با مرغ خورشتی و گندم ترک خورده یا درشت آسیاب شده درست می‌شود. این غذا یکی از محبوب ترین غذاها در بین غذاهای ارمنی است و بسیاری آن را یک غذای ملی می‌دانند. در دستور پخت اصلی، هریسا با گوشت بره درست می‌شود؛ اما امروزه بیشتر آن را با مرغ طبخ می‌کنند. هریسا یک غذای بسیار تشریفاتی است که پخت آن ساعت ها طول می‌کشد و جالب است بدانید فرآیند پخت طولانی آن بخشی ضروری از هریسا است و به این سنت اهمیت بسیاری داده می‌شود. دانستن این نکته اهمیت دارد که نباید هریسای ارمنی با آنچه در غذای مردم تونس شناخته می‌شود و با خمیر فلفل چیلی تند درست می‌شود اشتباه گرفته شود . جالب است که بدانید تهیه هریسا در ارمنستان قدمتی طولانی دارد و بعنوان نوعی نماد شجاعت و قدرت در این کشور است.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه هریسا

2. قاپاما
از سری غذاهایی که در سنت قدیمی‌تر ارامنه حضور ثابت و پررنگی داشته است، می‌توان به قاپاما اشاره کرد، قاپاما یک غذای خوش رنگ و لعاب است که در ارمنستان نماد اتحاد و دوستی است، در قدیم در ارمنستان چه در هنگام برگزاری یک جشن عروسی، چه سال نو و چه کریسمس، همواره یک قابلمه طلایی با پلو شیرین در جایگاه خود بر روی سفره‌ها قرار داشته است و هنگام عروسی قاپاما به نشانه آرزوی یک زندگی شیرین و طولانی در مقابل تازه عروسان قرار می‌گرفت. این سنت هنوز هم در بسیاری از خانواده های ارمنی رعایت می گردد. قاپاما با قرار دادن مواد داخل کدو تهیه می‌شود. پس از خالی کردن کدو، گوشت چرخ کرده با برنج آب پز، آجیل و میوه های خشک مانند بادام خرد شده به داخل کدو تنبل، زردآلو، آلو، خرما و کشمش اضافه می‌شود، از آنجایی که قاپاما در غذاهای شرقی و اروپایی رایج شده است، مردم شروع به گذاشتن میوه‌های خشک و آجیل دلخواه در آن کردند. برای تهیه قاپاما، کدو تنبل را با یک در برش خورده در بالای آن می‌بندند، در فویل می‌پیچند و در فر قرار می‌دهند. زمان پخت ممکن است متفاوت باشد، معمولاً از ۴۰ دقیقه تا ۵/۱ ساعت طول می‌کشد. کدو حلوایی پخته می‌شود تا نرم شود و سپس سرو می‌شود. قبل از استفاده، کدو تنبل آنرا از بالا به پایین به ورقه برش می‌دهیم 
بیشتر بخوانید: طرز تهیه قاپاما

3. خاشلاما
خاشلاما دیگر غذای سنتی ارمنی است که از ترکیب گوشت و سبزیجات درست می‌شود. جشن‌های سنتی ارامنه بدون خاشلاما معنی ندارند. ترکیب بی‌نظیر گوشت گوسفند یا گوساله و سبزیجات مختلف، این غذای خوشمزه را تبدیل به یکی از غذاهای معروف ارمنی کرده است. خلاشما شبیه خورشت است، اما کمی متفاوت تهیه می شود و البته ساده تر است و دردسرکمتری دارد اما نتیجه آن بسیار راضی کننده ، معطر و بسیار اشتها آور است.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه خلاشما

4. پیروک
پیروک یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مربایی است که به شکل مستطیل، مربع یا گرد تهیه می‌شود. ریشه این شیرینی به کشور ارمنستان برمی‌گردد و در واقع پیروک نامی عمومی برای هر نوع خمیری است که حاوی مربا یا غذا باشد. کلمه پیر به معنای ضیافت و گردهمایی است، از این رو پیروک می‌تواند به‌عنوان دسر زمستانی بسیار لذیذ و اصیل، در مجالس تهیه می‌شود. هنگامی که شیرینی پیروک با چاشنی زعفران تلفیق شود و از خواص زعفران هم بهره‌مند شود رنگ و بوی خاصی به شیرینی می‌بخشد. برای درست کردن این شیرینی می‌توانید از هر مارمالادی که دوست دارید، استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیروک

5. نان گاتا
نان گاتا یکی از انواع نان های خوشمزه مغزدار و پرطرفدار در سراسر جهان است که اصالتا یک نان ارمنی می باشد این نان یکی از شیرینی هایی است که برای شب عید کریسمس مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی را می توان با ساده ترین مواد تهیه نمود. این شیرینی یکی از شیرینی های ساده و خوشمزه و مغز دار محسوب می شود و می توان آنرا در ظرف در دار به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کرد. داخل شیرینی را می توان از هر ماده دلخواهی پر کرد و این مورد کاملا سلیقه ای است.
همچنین بخوانید: طرز تهیه نان گاتا

سخن پایانی:
هیچ مراسم و آیینی بدون غذا و خوراکی‌های خاص و ویژه‌اش کامل نمی‌شود! خوردن وعده‌های غذایی در کنار خانواده و دوستان، رنگ و بوی صمیمیت را به جشن کریسمس داده است. مانند رسوم متفاوت کریسمس، در هر کشوری غذاهای متفاوتی برای این روز تهیه می‌شود. مسیحیان ایرانی معمولاً چند روز پیش از کریسمس گوشت یا تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند و در شب کریسمس، از خود و مهمان‌هایشان با انواع غذاهای ایرانی مانند سبزی پلو با ماهی شکم پر، کوکو سبزی، بوقلمون کبابی و غذاهای اصیلی که ریشه در فرهنگ ارمنی دارند، پذیرایی می‌کنند. در این مقاله از ایران تاپ فایو به معرفی پنج غذا و شیرینی معروف که مسیحیان ایرانی برای روز کریسمس تهیه می کنند، پرداختیم. آیا شما نیز جز کسانی هستید که کریسمس را در ایران جشن میگیرید؟ خوشحال میشویم تا در قسمت نظرات ما را از آداب و رسوم خود و غذاهایی که در این روز تهیه می کنید، مطلع نمایید.
از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید