چطوری سفر خارجی بریم؟ راه و رسمِ تریپ

صفر تا صد آنچه باید برای سفرهای خارجی بدانید


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

هرکجای دنیا که باشید، مسلما سفر خارجی برایتان پُر از هیجان، جذابیت و خاطره است. چه بهتر که زیروبَم‌های رفتن به سفرهای خارجی را هم بدانید، تا این سفر هیجان‌انگیز با آرامش شروع شود و با دلِ خوش به پایان برسد. در این مقالهٔ ایران‌تاپ۵، از قبلِ سفر تا هنگام گشت‌وگذار در مقصد، صفر تا صدِ آنچه را باید بدانید، با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر قصد رفتن به سفر خارجی دارید، راه و رسمش را اینجا یاد بگیرید.

 

نکته‌هایی که قبل از سفر باید چک کنیم
تصمیم به رفتن همهٔ ماجرا نیست. داستان واقعیِ هر سفری با جورکردن مدارک لازم شروع می‌شود. اصلا خیلی‌ها در همین قدم اول، به‌ویژه هنگام گرفتن ویزا، از رفتن پشیمان می‌شوند! این‌ها مهم‌ترین مدارکی هستند که برای هر سفر خارجی باید آماده کنیم:

  • پاسپورت (گذرنامه): این روزها با مراجعه‌ای کوتاه به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ خیلی راحت می‌توانید گذرنامه بگیرید. اگر همه‌چیز روبه‌راه باشد، گذرنامه‌تان را طی دو تا سه روز کاری با پست به دست‌تان می‌رسانند.
  • ویزا (روادید): ویزای هر کشوری داستانی متفاوت دارد. بعضی کشورها از ما ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواهند، بعضی ویزای فرودگاهی می‌دهند، و اخذ ویزای بعضی کشورها هم چند هفته و چه‌بسا چند ماه طول می‌کشد. اگر با تور به سفر خارجی می‌روید، آژانس‌های مسافرتی و برگزارکنندگان هماهنگی‌های لازم برای دریافت ویزای فردی و گروهی را انجام می‌دهند.
  • بیمه مسافرتی: داشتن این بیمه برای اخذ ویزای خیلی از کشورها ضروری است. برای خرید بیمه مسافرتی می‌توانید به شرکت‌های بیمه مراجعه کنید، یا از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه به‌راحتی و طی چند دقیقه بیمه بگیرید.

 

وقتی مدارکتان جفت‌وجور شد، یا حداقل مطمئن شدید ویزای مقصد را دریافت خواهید کرد، نوبت به برنامه‌ریزی سفر و رزرو بلیط‌های رفت‌وبرگشت و اقامت در مقصد می‌رسد:

  • بلیط هواپیما: برای خرید بلیط هواپیما می‌توانید به آژانس‌های مسافرتی، یا از آن راحت‌تر، به وب‌سایت‌هایی مراجعه کنید که امکان مقایسه و خرید آنلاین دارند.
  • رزرو هتل: در مدت حضورتان در کشور مقصد کجا اقامت می‌کنید؟ اگر دوست یا آشنایی ندارید، باید هتل یا مسافرخانه رزرو کنید. رزرو هتل هم از طریق تور و هم به‌صورت شخصی انجام می‌شود؛ از آنجایی که ایرانی‌ها امکان پرداخت بین‌المللی هزینه هتل را ندارند، رزرو هتل از طریق سایت‌های داخلی یا آژانس‌های گردشگری برایشان ساده‌تر است.
  • برنامه تورها و فعالیت‌ها: باید به فکر مدت حضورتان در کشور مقصد هم باشید. در این مدت چه کارهایی می‌خواهید انجام بدهید؟ کجاها خواهید رفت؟ شاید نتوانید تک‌تکِ برنامه‌هایتان را اجرا کنید، اما بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

بعضی نکته‌ها هنگام مسافرت آن‌قدر بدیهی به نظر می‌رسند که آن‌ها را فراموش می‌کنیم! مثل نکته‌هایی که برای ایمنی و سلامت در طول سفر باید رعایت کنیم. این‌ها مهم‌ترینشان هستند:

  • تزریق واکسن‌های ضروری: بعضی واکسن‌ها برای سفر به برخی کشورهای خارجی لازم هستند. مسلما فهرست این واکسن‌ها هنگام اخذ ویزا یا خرید بلیط هواپیما در اختیارتان قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود از زیر واکسن‌زدن در نروید!
  • داروهای لازم: حتما داروهایی را که به‌طور مرتب مصرف می‌کنید، به تعداد روزهای سفرتان به‌علاوهٔ تعدادی بیشتر برای اطمینان همراه داشته باشید. یک جعبهٔ کمک‌های اولیه کوچک، در حد ابتدایی‌ترین وسایل لازم هم با خودتان ببرید.
  • اطلاعات تماس ضروری: پیش از آغاز سفر حتما فهرستی از شماره تلفن‌های ضروری، مانند کنسولگری یا سفارتخانه ایران در کشور مقصد، هتل محل اقامت، پلیس آن کشور و... را تهیه کنید، و در طول سفر همیشه همراهتان داشته باشید.

 

اما از هر چه بگذریم، سخن امور مالی خوش‌تر است! وقتی نام امور مالی در سفر به میان می‌آید، از بودجه‌بندی برای بخش‌های مختلف سفر گرفته تا نگهداریِ ایمن پول‌ها در طول مسافرت، به همه‌چیز باید توجه کنیم:

  • تبدیل ارز: قدم اول بعد از بودجه‌بندی مسافرت این است که مقداری ارز کشور مقصد همراهمان داشته باشیم. نکته قابل‌توجه اینکه با گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال در سرتاسر دنیا، آشنایی با رمزارزها می‌تواند کارتان را حسابی راه بیندازد.
  • کارت‌های اعتباری: دربارهٔ پذیرش کارت‌های اعتباری، مانند ویزاکارت و مسترکارت در کشور مقصد پرس‌وجو کنید. از وب‌سایت‌های معتبر ایرانی می‌توانید چنین کارت‌هایی را به‌راحتی تهیه کنید و تا جای ممکن پول نقد کمتری همراه خود ببرید.
  • نگهداری پول نقد: نگهداری پول نقد در سفر خیلی مهم است. اول اینکه همهٔ پول‌هایتان را در یک جیب نگذارید. پول‌های نقد را تقسیم کنید و در محل‌های مختلفی بگذارید. کیف‌های کمری برای نگهداری پول و اسناد مهم نزد خودتان خیلی کاربردی هستند.

 

تا اینجای راهنمای ایران‌تاپ۵ به مدارک لازم برای سفرهای خارجی، برنامه‌ریزی، نکته‌هایی برای رعایت بهداشت و سلامت، و امور مالی در مسافرت پرداختیم. چند نکتهٔ دیگر هم هستند که در هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرند، اما اهمیت زیادی دارند:

  • وسایل لازم: چند روز قبل از سفرتان ابزار و وسایل ضروری را بسته‌بندی کنید، و این کار را به لحظهٔ آخر نیندازید. این‌ها مهم‌ترین وسایل عمومی هستند که خیلی‌ها برمی‌دارند. مسلما فهرست شما طولانی‌تر از این خواهد بود:

o لباس مناسب برای گشت‌وگذار در کشور مقصد، با توجه به فرهنگ آن‌ها

o لوازم آرایشی و بهداشتی، مانند کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده پوست و...
o ابزار الکترونیکی: مانند آداپتوری مناسب پریزهای کشور مقصد، شارژر و...

 

  • ​​​​​​یادگیری زبان: هرقدر سفرتان طولانی‌تر است، لزوم یادگیری زبان کشور مقصد بیشتر می‌شود. اگر چند روزی بیشتر به سفر نمی‌روید، باز هم سعی کنید چند کلمه و جمله کلیدی و کاربردی یاد بگیرید تا در موقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید.
  • اپلیکیشن‌های مسافرتی: اپ‌های مسافرتی کاربردی، مانند Google Maps، Google Translate، TripAdvisor و... را دانلود و نصب کنید. اپ‌های وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها بلیط هواپیما و هتل خریدید هم نصب کنید.
  • کپی از مدارک شخصی مهم: نکتهٔ آخر و چه‌بسا مهم‌ترین نکته پیش از آغاز سفر اینکه مدارک شخصی، مانند کارت ملی و شناسنامه، گذرنامه و ویزا، و حتی بلیط‌هایتان را کپی و در صورت امکان برابر با اصل کنید. آن‌ها را نزد فردی قابل‌اعتماد بگذارید.

 

اگر با کودک سفر می‌کنیم...
اگر فرزندتان قرار است در این سفر خارجی همراهتان باشد، علاوه‌بر رعایت تک‌تکِ نکته‌های بالا، این توصیه‌ها را هم جدی بگیرید تا سفری آسوده‌تر برای کودکتان رقم بخورد:

  • برنامه‌ریزی و آگاهی‌دهی: با فرزندتان دربارهٔ سفر صحبت کنید، مقصد را به او معرفی کنید و بگویید قرار است در مقصد کجاها بروید و از چه اماکنی بازدید کنید.
  • انتخاب زمان مناسب: شاید کمی دشوار به نظر برسد، اما به زحمتش می‌ارزد. زمان سفر را با برنامه خواب و استراحت فرزندتان هماهنگ کنید.
  • چک‌لیست وسایل ضروری: پاسپورت، مدارک، لوازم بهداشتی (مثل پوشک و دستمال مرطوب برای خردسالان)، لباس‌های مناسب و داروهای احتمالی را همراه داشته باشید.


نکته‌هایی که در فرودگاه باید رعایت کنیم
بالاخره بعد از همهٔ پستی‌ها و بلندی‌های گرفتن ویزا، برنامه‌ریزی، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، بسته‌بندی وسایل لازم و... روز موعود فرا می‌رسد و باید به فرودگاه برویم. اما سفر با هواپیما هم ریزه‌کاری‌های خودش را دارد:

  • حضور زودهنگام در فرودگاه: از حضور به‌موقع در فرودگاه هرقدر بگوییم، کم گفته‌ایم! استرسی که رسیدن لحظهٔ آخر به فرودگاه به مسافر وارد می‌کند، گاهی تا پایان سفر همراهش است. پس چند ساعتی بیشتر وقت بگذارید و زودتر از موعد خودتان را به فرودگاه برسانید.
  • عبور از گیت بازرسی: وقتی به فرودگاه رسیدید، باید از گیت بازرسی رد شوید تا وسایل و چمدان‌هایتان بررسی شوند. سعی کنید هیچ وسیله دردسرسازی با خودتان نبرید. مسلما در طول سفر خارجی به چاقو نیازی نخواهید داشت!
  •  دریافت کارت پرواز: حالا باید به پیش‌خوان شرکت هواپیمایی خودتان بروید و کارت پرواز بگیرید. چمدان‌ها و بارهایتان را هم اینجا باید تحویل بدهید.
  • ورود به سالن انتظار: در نهایت با ارائه کارت پرواز وارد سالن انتظار می‌شوید. اینجا باید بنشینید تا شمارهٔ پروازتان را اعلام کنند. اگر پرواز تأخیر چندانی نداشته باشد، خیلی زود این مرحله را هم پشت سر می‌گذارید و بعد از عبور از گیت پرواز وارد هواپیما می‌شوید.

کارهایی که در فرودگاه مقصد باید انجام بدهیم
شاید یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفر خارجی، زمانی باشد که بر فراز آسمان کشورهای مختلف سفر می‌کنید، از میان ابرها می‌گذرید. اگر خوش‌شانس باشید و صندلیِ خوبی گیرتان بیاید، می‌توانید همهٔ این‌ها را از پنجرهٔ هواپیما تماشا کنید؛ تا وقتی به آسمان کشور مقصد می‌رسید، هواپیما کم‌کم ارتفاعش را کاهش می‌دهد و خیلی زود درب‌های هواپیما برای خروج مسافرها باز خواهد شد. بعد از پیاده‌ شدن از هواپیما باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تحویل گرفتن بارها: بعد از پیاده‌شدن از هواپیما سراغ چمدان‌هایتان بروید. اگر بارهای متعدد و چمدان‌های ریزودرشت با خودتان نبرید، این مرحله را خیلی زود می‌گذرانید.
  • عبور از گمرک و کنترل گذرنامه: در نهایت باید از گمرک فرودگاه بگذرید، گذرنامه‌هایتان کرا به مأمورهای کنترل نشان دهید و اگر همهٔ این‌ها را به سلامت رد کردید، از فرودگاه خارج می‌شوید و پا در خاک کشور مقصد می‌گذارید.
  • ترانسفر یا تاکسی به‌سوی محل اقامت: بعضی هتل‌ها و تورها برای مسیر فرودگاه تا محل اقامتِ مسافران ترانسفر فرودگاهی دارند. اما اگر با تور سفر نمی‌کنید، خودتان باید تاکسی بگیرید. اپ‌هایی مانند اوبر برای این رفت‌وآمدها بسیار کاربردی هستند.

 

نکته‌هایی که هنگام گشت‌وگذار در مقصد باید بدانیم
طی مدتی که در کشور مقصد به سر می‌برید، سعی کنید از لحظه‌لحظهٔ سفرتان استفاده کنید. ماندن در هتل و استراحت بیش از اندازه را فراموش کنید! ماندن در رخت‌خواب را برای زمانی بگذارید که به خانه برگشتید. وسایل لازم را بردارید و به دلِ فرهنگ کشور مقصد بزنید:

  • هیدراته بمانید: اگر اهل پیاده‌روی هستید، و به‌ویژه اگر در کشوری خشک و بیابانی یا با آب‌وهوای مدیترانه‌ای به سر می‌برید، خیلی مهم است که بدنتان کم‌آب نشود. همیشه بطری آبی همراه داشته باشید، و مدام مایعات بنوشید.
  • به آداب و رسوم محلی احترام بگذارید: رعایت آداب و رسومِ مردم کشور مقصد نه‌تنها احترام به آن‌ها و فرهنگشان است، بلکه دچار دردسر نمی‌شوید و سفری راحت‌تر و دل‌نشین‌تر برای شما هم به ارمغان می‌آورد.
  • کپی گذرنامه و مدارک سفر را همراه داشته باشید: بهتر است اصل مدارکتان را در صندوق امانات هتل بگذارید. کپی آن‌ها را هم با خودتان داشته باشید تا در صورت لزوم ارائه بدهید.

 

اگر با کودکی سفر می‌کنیم...
در فرودگاه مبدا و حین پروازهای طولانی به کشورهای خارجی هم باید برای فرزندتان برنامه داشته باشید. این‌ها توصیه‌های ما برای کسانی هستند که کودکی همراهی‌شان می‌کند:

  • سرگرمی کودک: اسباب‌بازی، کتاب و ابزارهای دیجیتال مناسب برای سرگرمی و آرامش فرزندتان همراه داشته باشید.
  • تغذیه سالم: غذاهای سالم و موردعلاقهٔ فرزندتان را آماده کنید. توجه به تغذیهٔ کودک در مسافرت‌های طولانی برای سلامتی و نشاط او و همین‌طور آرامش بیشتر خودتان بسیار مهم است.
  • صبوری و آرامش: هرقدر هم که برنامه‌ریزی کرده باشید، باز هم در سفرهای طولانی با موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای روبه‌رو می‌شوید. هرگز آرامش خودتان را از دست ندهید، و فرزندتان را با محبت آرام کنید.

 

اگر این نکته‌ها را بدانید و رعایت کنید، سفرتان به یکی از خاطره‌انگیزترین دوره‌های زندگی تبدیل می‌شوند. توصیه می‌کنیم جدول پایین را که شامل مهم‌ترین کارها قبل از سفرهای خارجی هستند، همیشه همراه داشته باشید و مانند چک‌لیست از آن استفاده کنید. از سفرتان لذت ببرید!
حالا نوبت شماست!
در این مقالهٔ ایران‌تاپ۵ صفر تا صدِ نکته‌هایی را که برای سفرهای خارجی باید بدانید، با شما در میان گذاشتیم. حالا نوبت شماست! کدام‌یک از این نکته‌ها را نمی‌دانستید؟ احیانا خاطره‌ای از رعایت‌نکردن آن‌ها دارید؟ اگر نکته یا خاطره‌ای دارید، زیر همین مقاله با ما و سایر خوانندگان ایران‌تاپ۵ در میان بگذارید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید